Friday 11 October 2013

Ketam berempah @ chilli crap


Assalamualaikum semua, dan selamat sejahtera..okey hari ni saya nak kongsi resepi lagi, hari-hari pun kongsi resepi kan! Al- maklumlah suri rumah..memasak adalah teman baik suri rumah..walau penat sekali pun masak tetap masak., tapi kite puas kalau masak sendiri,sbb ada yg akan makan dan tak membazir.,lagipun suami saya lagi prefer makan mknn rumah dari mknn luar..kadang-kadang tu suami pun turun padang untuk masak,katanye hari ni biar saya masak,awak cakap je nak makan ape, wow seronoklah time tu,bole jadi tuan puteri..antara mkkn yg saya suka suami masak adalah nasi goreng kampung,memang power,kat kedai pun tak dapat mcm tu..btol!!..dengar macam senang,tp kalau saya yg buat nasi goreng kmpg tu, saya sendiri pun akan komplen,kenapa nasi grg kampung ni x sedap?. Boleh gitu..hahaha, lagi satu fav saya,kalau suami saya grill kambing, mak aii sedap sesangat..mmg x sama dgn style saya grill..huhuhu..haa itulah kisah saya dan suami bila ada kelapangan,bolelah rasa masakkan dia,.okeylah hari ni saya nak kongsi resepi ketam berempah..tapi saya panggil chili crap..hahahaha, apa apalah...





Bahan-bahan;

Ketam dlm 10 ekor
Beberapa biji bawang merah dan bwg putih
Halia lebih kurang1inchi
Lada kering 10btg, buang biji dan rendam
Serai sebatang,diketuk
Telur 2 biji
Rempah kari 2 sudu
Air

Cara-cara

Basuh ketam, cenkerang dia jangan dibuang, kita nak masuk sekali,
Blender bahan-bahan keculi serai,telur dan rempah kari ye..,
Panaskan minyak, tumiskan serai yg diketuk hingga layu,
Masukkan bahan blender,tumiskan,
Agak-agak dah pecah minyak masukkan rempah kari tadi,masuk air sedikit supaya x kering,
Letak garam dan gula secukup rasa,
Masukkan ketam,masakkan sekejap..sampai bertukar warna ketam tu jadi merah..
Telur pula harus dipukul,macam nak buat telor dadar, terus masukkan dlm kuali secara berpusing..
Kacau sebati..tunggu sebentar..siap untuk dihidang...
Selamat mencuba..

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2012 tentang kami. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates and Images by Wpthemescreator
Personal Blogger Templates